موضوع: مقالات كنفرانس هاي داخلي
نويسنده: administrator
تاريخ: 20 ارديبهشت 1397
بازديدها: 429
تعلیم و تربیت در نهج البلاغه
دکتر سید احمد هاشمی ( دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس،ایران )
آرمان رستمی تنگکی ( دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس،ایران )
چکیده:
روش شناسی و بررسی شیوه های تربیتی، در نظام تعلیم و تربیت اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. کتاب شریف نهج البلاغه در تربیت اخلاقی انسان ها، روشها و شیوه هایی را به کار گرفته است که کشف و بررسی آن ره توشه ی خوبی برای همه انسانها است. از علم ، تعبیر به « میراث ، شده، به این مناسبت که همان گونه که فرزند، مال و ثروت را از پدر به ارث می برد، هر عالمی هم علم و دانش را از استادش به ارث برده. از آن جا که در میراث دانش خصوصیتی است که در میراث مال وجود ندارد، میراث علم به کرامت و ارزشمند بودن توصیف شده :« وراثه کریمه ». منشا این خصوصیت، بقای علم و فنای مال و ثروت است. مالی را که فرزند از پدر به ارث می برد در معرض فنا و نابودی است، در حالی که علم و دانش باقی و از خطراتی که مال را تهدید می کند در امان است.. مبنای تأثیر پذیری انسان بیانگر این امر است که انسان در معرض افکار، حالات و حوادث مکان و زمان قرار دارد، لذا برای کنترل تأثیرات این عوامل به اصلاح شرایط طبیعت و روابط انسانی می پردازیم تا بتوانیم تربیت مناسب و دلخواه را بر انسان اجرا کنی م. مبنای تأثیرگذاری انسان، اشاره به ویژگی تأثیرگذاری انسان، اشاره به ویژگی تأثیر گذاری و تحول آفرینی انسان در اجتماع و عالم دنیا دارد؛ لذا طبق اصل مسئولیت پذیری، انسان را متوجه و متمایل به نوع و میزان تأثیر گذاری های مثبت و مناسبش بر دنیا و انسان ها می کنیم براساس مبانی و اصول مذکور می توان به تربیت اجتماعی مناسب و مورد نظر مکتب اسلام یافت
کلمات کلیدی: تعلیم و تربیت، قرآن، امام علی، نهج البلاغه
دریافت مقاله
اطلاعات
براي ارسال نظر، بايد در سايت عضو شويد.