Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home3/drhashemi/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 151  نقش دانشگاه آزاد اسلامی لامرد در توسعه ی منابع انسانی » وب سایت دکتر سید احمد هاشمی در شیوه های نوین آموزش
هدیه معنوی این مجموعه را به روح پاک مادر و پدر بزرگوارم تقدیم می کنم و از همه خوانندگان محترم برای ایشان التماس دعا دارم
موضوع: مقالات كنفرانس هاي داخلي    نويسنده: administrator    تاريخ: 13 دي 1389    بازديدها: 3320
نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد در توسعه ی منابع انسانی

دکتر سید احمد هاشمی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد

hashemy.ahmad@yahoo.com

عیسی امیری

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد


چکیده:
یکی از شاخصهای کشورهای توسعه یافته، توجه به نقش نیروی انسانی و کیفی سازی آن در سازمانها می باشد. امروزه هیچ سازمانی بدون توجه به نیروی انسانی و نقش سازنده آن در ارائه خدمات، قادر به ادامه حیات نیست توجه به بهره وری نیروی انسانی، زمینه هماهنگی بین سازمان و منابع انسانی جهت پذیرش اهداف مشترک و تضمین نیل به اهداف سازمان و منابع انسانی را بوجود می آورد.
در بررسی تاریخچه مدیریت و سازمانهای مختلف به این نکته پی می بریم که مدیران و سازمانهائی در پیشبرد اهدافشان موفقند که به برنامه ریزی جهت توسعه شایستگی کارکنان پرداخته و به افراد، متناسب با تخصص و وظیفه آنان فرصت ابراز وجود می دهند.
امروزه توجه به بهره وری نیروی انسانی یکی از ظریفترین، دقیقترین و شاید پیچیده ترین کارها در عرصه مدیریت می باشد و روشهای بهره وری در هر محیط آموزشی با کارآیی نسبی برخوردار است و وظیفه مدیر، تشخیص به موقع این روشها در هر زمان و مکان می باشد. این ادعا را می توان کرد که یکی از عوامل توسعه آموزش عالی و علمی کشور، توجه به مساله بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی است. که در این مقاله به عنوان یکی از شاخصهای مهم تاثیرگذاری بر کیفیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد به آن پرداخته شده است.

واژگان کلیدی: بهره وری، نیروی انسانی ، مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، بهسازی.

مقدمه:
از مهمترین عوامل مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی در مواقع مختلف توجه به نقش سازنده و موثر نیروی انسانی است زیرا انسان بر خلاف سایر موجودات دارای نقش خلاق و کارآمد است که می تواند کار خود را از جنبه کمی و کیفی ارتقاء بخشیده و با ابداع روشهای جدید مشکلات احتمالی را بر طرف نماید. نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر می تواند با قدرت تعلق و تفکر خود بهترین استفاده را از منابع موجود ببرد.( وفانژاد،1382، 1)
تغییر و تحول در سازمانهای امروزی به قدری سریع، چند جانبه1، پیچیده و فراگیر است که سازمانها بدون پیش بینی، همگانی و تطابق با آن قادر به ادامه حیات، رشد، بالندگی و توسعه نمی باشند. واکنش متناسب به تحولات پیچیده، سازمانها را در جایگاه نظری سیستم های باز اجتماعی قرار می دهد.( سلطانی تبریزی،1378، 5) امروزه یکی از مهمترین و اساسی ترین فعالیت ها در سازمان جهت همگامی مثبت با تغییرات و توانائی رقابت سالم در جامعه استفاده از سیستم های بهبود و نوآوری در نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفهای مطلوب و سازنده آن سازمان محسوب می شود. به تعبیری می توان گفت:« عصر ما عصر تغییرات است و انسان امروز دستخوش امواج تغییرات، جهان بصورت اقیانوسی مواج درآمده است که امواج تغییرات هر لحظه سرنشینان قایقی را که جهان می نامیم به این سو آن سو پرتاب می کند و در هیچ عصری زندگی بشر هم تا این حد تغییرپذیر نبوده است. ...»(اسدی،1369، 36)
یکی از سازمان هایی که در رشد و توسعه هر کشوری نقش اساسی دارد، دانشگاه می باشد. دانشگاه در جهان پیچیده امروز، نقش اساسی و مهمی دارند. دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه ی کشور ما به عنوان یکی از مؤلفه ها و شاخص های مهم تلقی می شود. این تحقیق در پی این است که با رویکردی استراتژیک به بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد در بخش آموزش بپردازد.
در تحقیقات سازمان مدیریت جهت ایجاد و فراگیر نمودن جریانی از نوآوری ها به سه دیدگاه اشاره شده است اول: دیدگاهی که نوآوری را بیشتر یک امر روانشناختی و مربوط به استعدادهای فردی تلقی نموده و بنابراین در سازمان استفاده از امکانات آموزشی و سیستم پاداش و تقویت کننده های مثبت را برای پرورش استعدادهای افراد توصیه می نماید. دوم: دیدگاه اجتماعی که خلاقیت نوآوری سازمانی را بیشتر امری جامعه شناختی و مربوط به فراهم آمدن محیط و زمینه مناسب جهت بروز استعدادها می داند. این نگرش غنی سازی(Enrichment) امکانات و زمینه های لازم در سازمان را برای ایجاد استقرار خلاقیت ها و نوآوریها توصیه می نماید. سوم: دیدگاه سیستمی که ایجاد نوآوری ها و استمرار و فراگیری آنها را در سازمان را یک امر سازمانی یعنی فراتر از عوامل فردی و فراهم آوردن صرف امکانات و زمینه های لازم تلقی نمود. و معتقد است که با مجموعه و سیستمی از عوامل در سطح فردی و گروهی همراه با ساختارها و توجه به ارزشها و باورهای سازمانی بوجود آمده و نوآوریها را در سازمان بصورت مستمر در آورده و آنرا زمینه ای برای بقاء و رشد فرد سازمان در نظر گیرد و سعادت بهره وری هر ملتی وابسته به کار و تلاش همه اقشار جامعه بوده و بهره وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیتها و تلاشها در بخشهای مختلف اجتماعی- اقتصادی است. بهره وری بوسیله تثبیت معلولیت های حاصله(ستانده ها) بر منابع و آنچه که برای حصول به نتیجه صرف شده( داده ها) بیان می شود.(اشراف العقلائی،مترجم،1377، 1)
نگارنده در این مقاله سعی دارد به بررسی فرآیند بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد پرداخته و عوامل لازم جهت رسیدن به امر را مشخص سازد.

نظام بهسازی منابع انسانی
انسان موجودی است تغییر ناپذیر و با استعدادهای بالقوه بی شمار که این استعدادها باید مورد ارزیابی و تحت شرایط تربیتی مناسب شکوفا شود. رسالت نظام بهسازی منابع انسانی نیز به عنوان یک وظیفه حساس مدیریتی، نیاز به برنامه ریزی و اجرای مناسب دارد.
بمنظور توجه و برنامه ریزی برای منابع انسانی لازم است که مجموعه ای از عوامل و معیارها مورد توجه قرار گرفته و بر اساس این عوامل که شامل امکانات، توقعات و عکس العمل ها در نظام بهسازی منابع انسانی است به وظیفه حساس و تربیتی خود نائل می شویم. در جدول ذیل رابطه این موارد مشخص گردیده است.(میر سپاسی،1372، 266)

نمودار شماره یک :

{در پایان مقاله می توانید نمودار ها ، جداول و منابع را دریافت نمایید}

در منابع انسانی، روشها و فنون مختلف آموزش، بهسازی و غنی سازی وجود دارد که متکی بر سه فرضیه مهم است:(ابطحی،1368، 60)
فرض اول اینکه: باید بدانیم هیچیک از روشها و فنون آموزش نمی تواند بهترین روش آموزش باشد. میزان موثر بودن فنون و روشهای مختلف آموزش منوط به متغیرهای نظیر هدف آموزشی، سوابق و وضعیت شرکت کنندگان در دوره های آموزش و البته سابقه آموزش و مهارت اساتید و مربیان آموزش می باشد. ثانیاً اینکه در هر برنامه آموزشی ممکن است از تعدادی از این روشها و فنون آموزش استفاده می شود. در حقیقت برنامه ریزان و طراحان دوره های آموزشی با توجه به اهداف دوره های آموزشی، بدون شک بیش از یک روش را برای رسیدن به اهداف عملی مورد استفاده قرار خواهند داد.ثالثاً باید توجه داشت که ترکیب و تلفیق برخی از فنون و روشهای آموزشی در موقعیت هر فعالیت آموزشی نقش مهمی ایفا خواهد نمود.بنابراین منطقی است که در پاره ای از مباحث از چندین روش آموزشی استفاده شود.

برخی از روشها و فنون آموزشی و بهسازی منابع انسانی عبارتند از:

1- آموزش از طریق سخنرانی 2- آموزش از طریق استفاده از بحث گروهی 3- روش کنفرانس 4- روش سمینار 5- آموزش از طریق استفاده از سمپوزیوم 6- بازدیدهای علمی 7- روش تقسیم گروههای بزرگ و کوچک 8- روش مطالعه موردی 9- روش تحریک مغزی 10- روش شبیه سازی 11- روش آموزش حین خدمت 12- آموزش جواری یادهلیزی 13- گروه آموزشی 14- آموزش از طریق میزگرد 15- روش سندیکا 16- باز گروپ 17- گروه کار 18- روش نمایش تشریح 19- روش آموزش چهارمرحله ای 20- مطالعه مربوط 21- آموزش مکاتبه ای

نقش بهره وری در مدیریت منابع انسانی استراتژیک(SHRM)

قبل از بررسی این نوع مدیریت در وضعیت فعلی به بررسی آن در حالت سنتی می پردازیم این مدیریت به سبک سنتی هنوز کلی از اشکال مورد استفاده در بیشتر سازمانها می باشد که شامل وظایف زیر می باشد.
1- برنامه ریزی منابع انسانی 2- بکارگیری و جذب کارکنان 3- تجزیه و تحلیل شغل 4- ایجاد سیستمهای بررسی عملکرد 5- برنامه ریزی در مورد حقوق، دستمزد و مزایا 6- آموزش کارکنان 7- آمارگیری پرسنل 8- ایجاد قوانین پرسنل 9- روابط کارگری.
در نگرش جدید مدیریت منابع انسانی، وظایف بالا بایستی وجود داشته باشند وظایف مربوط به استخدام، آموزش و پرداخت حقوق به کارکنان که لازمه بقاء سازمان محسوب می شوند اما بسیاری از سازمانها برای دستیابی به یک حالت پویا دست به توسعه الگوهای جدید ساختاری و فرهنگی می زنند. یکی از محققین به نام والری استوارت، رشد منسجم سازمانی را مطرح می کند. طبق این مرحله بهسازی شرکتها، بر عدم تمرکز، تفویض اختیار به مدیران صنفی، حرکت از سیستم های کنترلی به سیستم های خود کنترلی و از بین بردن و بروکراسی سازمانی می پردازد.(بقائی راوری،1381، 40) رشد منسجم باعث ایجاد جو کارآفرینی، تشویق و ریسک پذیری، کاهش روابط رسمی و ارتباط مستقیم میان کارکنان و مدیران می شود و در این سازمانها، وقت زیادی به مشتریان خود، اختصاص می دهند. جیمز والکر نیز به نقش میزان جهت رقابت بین کارکنان تاکید می کند. که همین مسأله در تعریف یان کلارک از مدیریت نیز بیان شده است.

نگرشهای تئوریکی مدیریت منابع انسانی(همان منبع،1381، 49)

نگرش عمومیت گرائی: یک روش برگزیده مدیریت منابع انسانی است. مدیریت منابع انسانی استراتژیک، فرآیند تبدیل فعالیتهای منابع انسانی سنتی به تعداد محدودی از رویه ها و سیاستهای صحیح منابع انسانی است. طبق این نگرش، مدیریت منابع انسانی استراتژیک عبارت است از تطبیق فعالیتهای مشخص از منابع انسانی با استراتژی کلی شرکت.
منابع انسانی به عنوان ارائه دهنده خدمات داخلی: در این نگرش مدیریت منابع انسانی استراتژیک، متخصصین منابع انسانی وجود دارند که به واحدهای بازرگانی شرکت خدمات ارائه می دهند هدف منابع انسانی ارتقای اثر بخشی و کارایی فعالیتهای مربوط به مشتریان واحدهای بازرگانی است.
نگرش ترکیبی: طبق این نگرش مجموعه ای از اشکال و برنامه های فعالیتهای منابع انسانی وجود دارد که در مجموع و با هم می توانند عملکرد سازمان را بهبود بخشند، با توجه به شرایط هر سازمانی باید مجموعه ای از برنامه های مختلف در نظر گرفته شود.
منابع/ شایستگی: طبق این نگرش، سازمان موقعی می تواند به موفقیت دست یابد که بتواند کارکنان شایسته ای را جذب، آموزش و به کار گیرد که بیشترین تطابق را با فعالیتهای سازمان داشته باشند.

کیفیت جامع در بهره وری نیروی انسانی:
مفهوم کنترل کیفیت در سال های دهه 1930 وارد امور مدیریت شد است از آن زمان تا کنون دو چیز تغییر کرده است. که هر دو مورد آن ناشی از رشد فشرده رقابت جهانی و ازدیاد قدرت مشتری است. اول اینکه کیفیت در سطح جهان برحسب ادراکات و انتظارات مشتری تعریف شده است نه مثل گذشته بر حسب خصوصیات محصول دوم اینکه اهمیت نسبی پاسخگوئی به نیازمندی های مشتری بر حسب کیفیت، در مقایسه با اهمیت سایر هدف ها از قبیل کنترل هزینه، رشد سهام بازار یا مولدیت افزایش یافته است.(اسماعیلی،مترجم،1380، 30) در کیفیت نیروی انسانی بر بهبود فرآیندها تاکید می شود.(زمردیان،1379، 168) یکی از آموزگاران کیفیت، فیلیپ کراسبی گفته است که موفقیت کیفیت جامع مستلزم انجام چهارده اصل است که بیشتر به موازات همه صورت می گیرد نه به ترتیب توالی که این اعمال عبارتند از:
1- تصویری متقاعد کننده از این که مدیریت عالی با تمام وجود، خود را ملزم به تحقق کیفیت می داند. 2- تاسیس یک گروه ویژه مدیریت کیفیت که نمونه ای از تمام عملکرد از تمام عملکرد سازمان بوده و یک تسهیل گر تمام وقت در اختیار داشته باشد. 3- اتخاذ تصمیم درباره چگونگی سنجش کیفیت. 4- محاسبه هزینه کیفیت. 5- ایجاد آگاهی گسترده از طریق وسایل ارتباطی فراگیر 6- انجام اقدامات اصلاحی بطور دائم بمنظور از پیش پا برداشتن مشکلات 7- ایجاد تعهد برای به صفر رسانیدن ضایعات. 8- عمومیت دادن تعهد به صفر رسانیدن ضایعات. 9- تعلیم و تربیت تمام کارکنان. 10- تعیین هدفهای واسط 11- تشویق افراد به گفتن اینکه با چه مشکلاتی روبرو هستند که مانع پیشرفت آنهاست. 12- قدرشناسی از کسانی که بیشترین تلاش را در پیشبرد هدفهای سازمان به عمل می آورند. 13- تاسیس شوراهای کیفیت. 14- تکرار انجام این اقدامات برای پیشرفت کیفیت به عنوان یک فرآیند مداوم.
کارآمدی طبقه های کیفیت مستلزم وجود شرایط زیر است: 1- تعهد، حمایت و علاقه مدیران رده بالا 2- همکاری و مسئولیت پذیری مدیران میانی 3- آمادگی و آموزش کافی 4- تشخیص به موقع موفقیت و پاداش مناسب برای آن 5- فرهنگ سازمان باید قادر به حمایت از رهیافت مشارکت جویانه بوده و فضای روابط کارکنان باید فضای صداقت و اعتماد باشد 6- تمام گروهها باید شکیبا باشند و انتظار نداشته باشند ظرف یک شب معجزه ای رخ دهد 7- اعضاء حلقه ها نیازمند باز یافت مستقیم اطلاعات از مشتری هستند.(اسماعیلی،مترجم،1380، 36).
آموزش کارکنان به منظور بهره وری: سازمانهایی که با دید مثبت به آموزش می نگرند. به این نکته توجه دارند که در دنیائی از کمبود مهارتها قرار دارند. این سازمانها به این نکته توجه دارند که سودهای محسوس و نامحسوس آموزش، هزینه های آنرا توجیه می نماید و بهره وری سازمان و کارکنان را بالا می برد.
جهت آموزش کارکنان، بایستی به موارد ذیل توجه گردد:(حاجی کریمی و رنگریز،1379، 60)
1- استراتژی آموزش: نیاز به استراتژی آموزش از نقطه نظر عبارتها، سطح دانش، سطح صلاحیت کارکنان و با توجه به نیاز شرکت، مستلزم صرف زمان طولانی و بلند مدت است.
2- مربوط بودن یا مناسب بودن آموزش: بعضی از سازمان ها از آموزش فقط به عنوان آموزش به منظور آموزش استفاده می کنند نه آموزش کاربردی.
3- آموزش در ارتباط با مسائل پایه ای: آموزش مسائل پایه ای باید آنقدر حساس باشد که بتواند برای پر کردن شکاف بین آنچه که افراد می خواهند و آنچه که انجام می دهند، برنامه ریزی نمایند.
4- فعالیت گرا بودن آموزش: یعنی آموزش های موجود باید به منظور به عمل واداشتن کارکنان و آموزش های عملی و فعالانه باشد.
5- عملکرد گرا بودن آموزش: فلسفه آموزش عملکرد گرا باید آموزش های مرتبط را وارد بحث کند. بخصوص با توجه به نیازهای عملکردی.
6- دائمی و مستمر بودن آموزش: فلسفه توسعه مداوم بر این دلالت دارد که آموزش فقط چیزی نیست که توسط سازمان برای کارکنان در ابتدای اشتغال یا در پست های خالی شغلی ایجاد شود، بلکه باید مداوم باشد.

جهت انجام یک آموزش مناسب جهت بهره وری کارکنان بایستی یک مدل آموزشی داشته باشیم

نمودار دو:

{در پایان مقاله می توانید نمودار ها ، جداول و منابع را دریافت نمایید}

بنابراین برای نیل اهداف، هر سازمانی، چه کوچک و چه بزرگ، باید کادری از نیروهای لایق و کارآمد در اختیار داشته باشد. این افراد باید علاوه بر معلومات عمومی به آموزش تخصصی و حرفه ای نیز نیاز دارند تا دانش فنی و مهارتهای لازم را برای انجام شایسته وظایف محول بدست آورند.(سعادت،1383، 174)
آموزش ضمن خدمت و غنی سازی نیروی انسانی
هیچ کس نمی تواند ادعا کند که به صرف گذراندن دوره ها یا دروس برای همیشه از کسب دانش و مهارتها بی نیاز خواهد بود. تغییرات علم و تکنولوژی در جهان بسیار پرشتاب است بازسازی و نو سازی دانش نیروی انسانی از مهمترین وظایف مدیران می باشد. جهت حصول این امر بایستی به آموزش ضمن خدمت در سازمان توجه نمود که در گزارش یونسکو این آموزش ها را چنین می توان استنباط نمود:(جعفری،1375، 81)
الف) آموزش بدو خدمت یا توجیهی این نوع آموزش ها مخصوص افرادی است که جدیداً به استخدام سازمان درآمده اند. هدف کلی این نوع آموزش ، آشنا ساختن کارکنان جدید با سازمان، وظایف محوله و قوانین و مقررات سازمانی است.
ب) آموزشهای باز آموزی این آموزشها جنبه یادآوری و تکرار داشته ها را دارد. معمولاً از این نوع آموزش در نظامهای مختلف استقبال چندانی نمی شود زیرا باعث رشد و دانش افزائی نشده و توجه به صرف یادآوری مطالب دارد.
ج) آموزشهای تکمیلی یا جبرانی: بسیاری از کارکنان بدلیل اینکه تحت آموزشهای پیش از خدمت قرار نگرفته و یا اینکه این آموزشها کافی نبوده اند نیازمند آموزشهای تکمیلی یا جبرانی هستند این برنامه معمولاً درصدد آموزش عمومی و کار آموزش حرفه ای می باشند.
د) آموزشهای ارتقاء: این آموزشها در صدد آن هستند که کارکنان را در کوران جدیدتری اطلاعات و پیشرفته ترین دانش ها قرار دهند.این نوع آموزشها به کارکنان و معلمان کمک می کند تا مدارک عالی را در موضوعات و رشته های مختلف دریافت دارند.
هـ) آموزشهای ویژه: این نوع آموزشها فرصت های کارآموزی را در زمینه هایی به عهده دارند که در دوره های پیش از خدمت به اندازه کافی پوشش داده نشده اند این آموزشها افراد را برای نیازهای ویژه آماده می کنند مثل تربیت معلم برای تدریس در روستا ها.
بطور کلی اصطلاح ضمن خدمت در آموزش و پرورش به آن نوع از آموزش و کارآموزی گفته می شود که برای آموزش معلمان شاغل ترتیب داده می شود. آموزش ضمن خدمت هم بمنظور آموزش دادن معلمان جهت کسب شرایط اولیه شغل معلمی ترتیب داده می شود و هم برای بالا بردن دانش تربیتی و فنی یا فقط دانش تربیتی آنان، بنا براین تلفیق دانش و علوم نظری با عرصه های عمل و تجربه و نوآوری در پروژه های علمی و تکنولوژی و تبادل اطلاعات و دانش در عرصه جهانی از صفات برجسته آموزش و پرورش نوین در آینده خواهد بود.
ضروری است که دست اندرکاران تعلیم و تربیت بصورت مستمر از یافته های جدید علمی بهره مند گردند و آموزشهای ضمن خدمت مدیریتی دنبال شود و آموزش کارکنان تنها آموزش یک شغل نیست بلکه معنی و مفهومی وسیعتر از آن دارد.(میشل کارل و فرانک،1986، 219)

عوامل موثر آموزش و بهسازی نیروی انسانی

مهمترین عواملی که بر آموزش و بهسازی کارکنان موثر است عبارتند از:(شریعتمداری،1382، 62)
1- حمایت مدیریت ارشد: در صورتی آموزش و بهسازی نیروی انسانی امکانپذیر است که مورد حمایت همه جانبه مدیریت رشد سازمان بوده و افراد، امکانات و تجهیزات لازم در اختیار این برنامه گذاشته است.
2- تعهد و امکانات مجریان آموزش و همکاری سایر مدیران سازمان: میزان تعهد و اعتقاد آموزش دهندگان در اجرای موفقیت آموزشی امر بدیهی است و هر چه این اعتقاد بیشتر باشد موفقیت آموزشی بیشتر خواهد بود.
3- فن آوری: تکنولوژی بصورت مستمر که در حال تغییر است لذا کارکنان باید با این تغییرات همسو باشند.
4- پیچیدگی سازمان: امروزه سازمان ها از نظر تعداد کارکنان و حجم فعالیت به حدی گسترش یافته اند که ساختار سازمانی پیچیده ای پیدا کرده اند و کارکنان بایستی با همکاران خود کنش و واکنش و ارتباط مناسب داشته باشند که با دیدن آموزشهای لازم محقق می شود.
5- دانش علوم رفتاری: ضرورت آشنائی با این علوم برای مدیران بمنظور شناخت نیاز افراد امری بدیهی است.
6- اصول فراگیری: اجرای آموزش مستلزم آگاهی از موارد زیر است: الف) فراگیری و انگیزش ب) بازخورد و فراگیری ج) تمرین و فراگیری د) قابلیت انتقال فرا یافته ها.
7- سایر وظایف مدیریت منابع انسانی: عملکرد سایر وظایف مدیریت منابع انسانی بر آموزش و بهسازی نیروی انسانی در هر سازمان موثر است.
بنابراین سازمانها برای موفقیت در رسیدن به اهداف نیاز به آموزش نیروی انسانی جهت بالا بردن بهره وری و غنی کردن آنان از مطالب مفید سازنده می باشند و آموزش قدرت تولید نیروی کار را افزایش داده و موجب می شود تا زمان مشخص، کالا و خدمات بیشتر و ارزنده تری عرضه شود. به همین جهت به هزینه های آموزشی، سرمایه گذاری نیروی انسانی، اطلاق می شود. بطور کلی آموزش از سه طریق بهره وری عامل کار را افزایش می دهد:(طاهری،1383، 323)
الف) افراد تحصیلکرده در واحد زمان، حجم کاری بیشتری را انجام می دهد و کار آنان از ارزش والاتری برخوردار است.
ب) افراد تحصیلکرده می توانند منابع موجود را به گونه مطلوبتری تخصیص داده و بدین طریق بهره وری تولید را افزایش می دهد.
ج) افراد تحصیلکرده در شرایط مساوی، قادرند اختراع، اکتشافات و نوآوری بیشتری را انجام دهند که این نیز بهره وری را به سرعت افزایش خواهد داد.
آنچه که لازم به تاکید است این نکته می باشد که بدون آموزش کارکنان پایه های مدیریت همه متزلزل می شود و فرو خواهد ریخت و همچنین دیده شده است که اغلب مشکلات سازمان می تواند با برنامه های آموزشی و کار گروههای مختلف حل شود.(توماس،1971، 198) آموزش کارکنان یک امر حیاتی و اجتناب ناپذیر است که باید به طور مستمر با مجموع فرآیندهای مدیریت مورد توجه قرار گیرد تا سایر فعالیتهای مدیریت بتواند مثمرثمر واقع شود.(جعفری،1375، 76) برنامه های آموزشی در یک سازمان می تواند نیاز به نیروی انسانی کاردان و متخصص را در آینده رفع کنند و بهترین اقدام برای حل مشکلات کارکنان باشد. برنامه های آموزشی و توسعه با توجه به نیازهای سازمان طراحی شده و افرادی را که احتمال دارد یک یا دو سال آینده متصدی شغل بالاتری گردند آماده می سازد.(الوانی،1372، 56)
تعامل میان ارزشهای کلی سازمان و ارزشهای شخصی کارکنان در بهره وری
چالش اصلی که یک سازمان در انجام دادن فعالیتهای خود، با آن مواجه است، ایجاد تعامل میان اهداف کلی مشخص سازمان (ارزشهای سخت) و ارزشهای شخصی کارکنان(ارزشهای نرم) است، دیدگاهها راه پیش رو را نشان می دهند، ولی برای اینکه دیدگاهها در عمل تحقق پیدا کند یک مدیر به خلاقیت کارکنان نیاز دارد. در واقع وجود فرهنگ مشارکت در سازمان به معنای راه انجام کارها می باشد. یک فرهنگ مثبت و کارا امکان تحقق عینی دیدگاهها را فراهم می آورد و این امر برای رسیدن به اهداف کلی و شخصی بسیار مهم است.(گودرزی،مترجم،1380، 19)

نمودار شماره سه :

{در پایان مقاله می توانید نمودار ها ، جداول و منابع را دریافت نمایید}

هدف این بوده که نسبت مذکور به حداکثر رسیده شود. این امر از طریق آموزش بهسازی سازماندهی و رهبری صحیح نیروی انسانی امکان پذیر است. (ابطحی و کاظمی،1382، 54)
فرآیند تصمیم و مشارکت گروهی و بهره وری
هیچ روشی در تصمیم گیری متضمن موفقیت کامل مدیر نمی تواند باشد ضمن اینکه مدیرانی که روش منظم، مدیرانه و منطقی تری نسبت به سایرین به کار می برند. احتمال رسیدن به جواب بهتری دارند.
فراگرد تصمیم و اجرای آن شامل فعالیتهایی است که در چهار مرحله صورت می گیرد که عبارتند از:(علاقه مند،1372، 25)
1- تعریف و تشخیص مسأله یا مشکل 2- دست یابی به راه حل ها یا شیوه های عمل 3- ارزشیابی و گزینش(اتخاذ تصمیم) 4- اجرای تصمیم.
آنچه که مهم است این مسأله می باشد که « مراحل مختلف اجرای یک تصمیم باید هدایت وکنترل گردند.»(رضائیان،1371، 70)

انگیزش و بهره وری نیروی انسانی

انگیزش یکی ار مفاهیم روانشناسی است که بر افراد تاثیر زیادی دارد. استفاده از نظریه های انگیزش با زمینه های مثل یادگیری، شخصیت، رفتار کارمند و رضایت او هماهنگ است. در شرایط کنونی، انگیزش از نظریه فراتر رفته و مثل منبعی مدیریتی برای شکل دادن به رفتار مورد استفاده قرار می گیرد.
چهار چوب نظری انگیزش بر پیش بینی و درک منطق حاکم بر رفتار انسان قرار دارد. جنبه نظری انگیزش بر دخالت فعال به منظور تغییر بهبود و تکامل پاسخهای رفتاری مطلوب تاکید دارد. مدیران از نظریه انگیزش برای ارتقاء کمی و کیفی کارمند و رضایت شغل او استفاده می کنند.امروز یکی از وظایف مهم مدیران شناخت عواملی است که می تواند بر رفتار کارکنان اثر گذاشته و موجب ترغیب آنان به انجام کار بهتر شود. معمولاً انگیزش یک فرایند پیچیده ای است که از نیازهای فیزیکی، روان شناختی، اجتماعی و فرهنگی شخص تشکیل می شود و به طور فردی و تکاملی در جهت انرژی بخشیدن به رفتارهای انسان عمل می کند و این نتایج فرایند انگیزش را فعال می کنند تا رفتار فرد را هدایت، قدرت پاسخ را تعیین و زمان تلاش برای انجام رفتار را مشخص نماید و اگر قرار باشد افراد بین اعمال مختلف یک یا چند تای آنها را انتخاب نمایند انگیزش نوع واکنش را تعیین می کند.(آل آقا ، 1378، 8-677)

نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها

یکی از وظایف مهم و اصولی در دانشگاه آزاد اسلامی توجه به بهره وری نیروی انسانی می باشد. در دانشگاه آزاد، جهت بالا بردن کیفیت در نیروی انسانی، بایستی بهترین و شایسته ترین افراد در این دانشگاه اشتغال داشته باشند و جهت تحقق این امر نیز بایستی به بهره وری نیروی انسانی از طرق مختلف پرداخت. توجه به کیفی سازی و بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد موجب توسعه آموزش عالی و علمی کشور شده وبه این دانشگاه موقعیت علمی بالایی داده است. لذا در اینجا به ارائه پیشنهادهای جهت بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد پرداخته می شود.
1- توسعه نگرش جدید مدیریت منابع انسانی بین کارکنان.
2- آموزش کارکنان در زمینه مؤلفه های مختلف مدیریتی.
3- توجه کردن به تصمیم گیری گروهی به عنوان یکی از عوامل در توسعه بهره وری منابع انسانی.
4- توجه به مشارکت گروهی همه کارکنان در زمینه های مختلف.
5- اهمیت دادن به ارزش های مشخص کارکنان و دیگر عوامل فردی.
6- استفاده از روش ها و رویه های مناسب ارزشیابی عملکرد کارکنان.
7- بالا بردن روحیه کارکنان از طرق مختلف و تشویق بهینه آن ها.
8- بازخورد دادن نتیجه ارزشیابی از عملکرد کارکنان.
9- قرار دادن دوره های آموزشی مناسب در زمینه اشکالات عملکردی کارکنان.
10- توجه و اهمیت دادن به تخصص در تقسیم بندی و انجام وظایف.
11- برگزاری کارگاه ها و سمینار های علمی با حضور متخصصان مناسب به منظور غنی سازی شغلی کارکنان.

دریافت نمودار - جداول :
دریافت


اطلاعات
براي ارسال نظر، بايد در سايت عضو شويد.

منوي اصلي

موضوعات

آرشيو

پيوندها

هر گونه کپی برداری از این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.
برای مشاهده بهتر سایت لطفا از مرورگر فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر 8 استفاده نمایید
دانلود نرم افزار فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر 8