Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home3/drhashemi/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 151  بازاندیشی در پژوهش معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش » وب سایت دکتر سید احمد هاشمی در شیوه های نوین آموزش
هدیه معنوی این مجموعه را به روح پاک مادر و پدر بزرگوارم تقدیم می کنم و از همه خوانندگان محترم برای ایشان التماس دعا دارم
موضوع: مقالات چاپ شده در مجلات داخلی ISC    نويسنده: administrator    تاريخ: 3 دي 1389    بازديدها: 5342
باسمه تعالی

بازاندیشی در پژوهش معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش

سیدرضا بلاغت
دکترسیداحمد هاشمی
علیرضا عباسی


چکیده
پژوهش حاضر با روشی توصیفی – تحلیلی در پیِ بازاندیشیِ پژوهش هایِ معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش است. بر همین اساس با مراجعه به بنیادهایِ نظری و علمی، به بررسیِ ضوابطی و استلزاماتی می پردازد که پژوهش معلمان با الهام و تبعیت از آن ها، به پژوهش علمی و در نتیجه تئوری هایِ علمی و تولید علمی تبدیل شوند. بر همین اساس می توان سوال اصلی پژوهش حاضر را این گونه مطرح کرد که چگونه می توان پژوهش معلمان را پژوهشی علمی دانست؟ و یا این که معلمان در پژوهش های خود باید از چه ضوابط و استلزاماتی تبعیت کنند تا پژوهش هایشان تولیدی علمی محسوب شود؟ نتیجه ی حاصل آن است که پژوهش معلمان از جهات مختلف مفید و مناسب است. این مهم در صورتی مفید تر و مناسب تر است که در جهت تولید علم باشد. پژوهش معلمان نیازمند تبعیت از استلزاماتی است تا بتواند به تولید علم منتهی شود. این استلزامات در پژوهش حاضر طی عناوینِ داشتن ویژگی هایِ پژوهش علمی، مطابقت با روش هایِ پژوهشی مرتبط، و پیگیریِ فرضیه ها به منظورِ تبدیل شدن آن ها به نظریه، قانون و اصل آمده است. مطالعه ی حاضر ضمن بحث در زمینه ی موضوع و نتایج، به ارایه ی پیشنهادهایِ کاربردی جهت هدایت پژوهش های معلمان به سمت تولید علمی پرداخته است.
واژگان کلیدی: پژوهش معلمان، تولید علم، آموزش و پرورش.
مقدمه
بشر امروز به خوبی دریافته است که برای پاسخگویی به نیازهای این عصر نیازمند تحول در آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش، پیچیده ترین، دشوارترین، ظریف ترین و موثرترین نهاد اجتماعی به شمار می رود(صافی، 1380). ثمره ی این سازمان علاوه بر تبدیل انسان های خام به انسان های خلاق، فعال و بالنده، تامین نیروی انسانی در سطوح گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است. لذا آموزش و پرورش به مثابه ی يكي از مهم‎ترين عوامل توسعه محسوب مي‎شود و كشورهاي جهان در انتخاب و بهره گیری از نظام آموزشي كارآمد بیشترین دقت و حساسیت را به خرج می دهند.
نظام آموزشي شامل مجموعه‎اي از نيروهاي انساني از جمله معلمان، مديران، مشاوران و... است، كه براي تحقق اهداف آموزشي تلاش مي‎كنند. در این میان معلم به مثابه ی یکی از ارکان اصلی آموزش وپرورش دارای نقش بسیار حساسی است. معلمان اساسي‎‎ترين نقش را در انجام رسالت بزرگ نهاد آموزش و پرورش یعنی شكوفايي و بروز استعدادهاي دانش‎آموزان، برعهده دارند. می توان ادعا نمود کلید اصلی آموزش و پرورش در دست معلمان است، لذا هرگونه آموزش در جهت بهبود جنبه های مختلف حرفه تدریس می تواند اثرات عمیقی بر یادگیری دانش آموزان و سازگاری آنان در مدرسه باقی گذارد (بازرگان، 1372).
معلم پژوهشگر در تلاشی نظام مند درصدد ایجاد تصویر کامل، دقیق و جامعی از چارچوب یادگیری و تدریس است که این تلاش نظام مند، به درک عمیق تری از آن چارچوب منجر خواهد شد( موهر و ماریان ، 2004). محققان آموزشی ناكارآمدي تحقيقات آموزشي در رفع نيازهاي معلمان در كلاس درس را دلیل توجه به پژوهش معلمان می دانند. به اعتقاد استيگلر و هيبرت (1383) هر چند ممكن است محققان بسيار باهوش باشند ولي به اطلاعات مشابهي كه معلمان در مواجهه با دانش‌آموزان واقعي در شرايط كلاس‌هاي واقعي و با اهداف يادگيري واقعي با آنها روبرو مي‌شوند، دسترسي ندارند. کاريك وزير پيشين آموزش و پرورش استراليا ضمن ابراز نااميدي و دلسردي از وضع موجود تاثيرگذاري يافته‌هاي پژوهشي بر تصميم‌گيري‌ها، همسو با جين گلاس ، پژوهشگر سرشناس آمريكايي، معتقد است اطلاعات ذخيره شده در سيستم عصبي ده معلم شايسته در خصوص چگونگي اداره ی كلاس درس و ارتقاي سطح يادگيري دانش آموزان، بيش از مقدار اطلاعاتي است كه يك معلم عادي قادر است با استفاده از تمام مجلات مخصوص انعكاس نتايج تحقيقات آموزشي و تربيتي به دست آورد (مهرمحمدي، 1379).
انجام پژوهش توسط معلم در کلاس درس، ضمن تقويت خودباوري معلمان و كمك به رشد و شكوفایي استعدادهاي بالقوه ی آنان در حل مسايل آموزش و پرورش، زمينه‌هاي بهسازي و اثربخشي فرايند آموزش را نیز فراهم ساخته و با مستندسازي تجربه‌هاي مفيد معلمان امکان استفاده از این تجارب را براي استفاده همکاران و كليه دست‌اندركاران آموزش و پرورش فراهم می سازد.
پژوهش حاضر با روشی توصیفی – تحلیلی در پیِ بازاندیشیِ پژوهش هایِ معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش است. بر همین اساس با مراجعه به بنیادهایِ نظری و علمی، به بررسیِ شرایط و ضوابطی می پردازد که پژوهش معلمان با الهام و تبعیت از آن ها، به پژوهش علمی و در نتیجه تئوری هایِ علمی و تولید علمی تبدیل شوند. بر همین اساس می توان سوال اصلی پژوهش حاضر را این گونه مطرح کرد که چگونه می توان پژوهش معلمان را پژوهشی علمی دانست؟ و یا این که معلمان در پژوهش های خود باید از چه ضوابط و استلزاماتی تبعیت کنند تا پژوهش هایشان تولیدی علمی محسوب شود؟

بررسی موضوع
رابطه ی علم و پژوهش:
بررسیِ بنیادهایِ نظری و علمی در زمینه ی پژوهش این موضوع را مشخص می سازد که پژوهش علمی ممکن است منتهی به نظریات علمی شود (در همین زمینه مراجعه کنید به کرلینجر، 1382؛ دیویی، 1362؛ و دلاور، 1382). به عبارت دیگر، نظریات علمی، فرضیه هایی هستند که به کرّات آزمون شده اند و در آزمون هایِ مختلف تایید شده اند. پژوهش علمی که منتهی به نظریه ی علمی و در نتیجه تولید علم می شود خود دارای مراحلی است که در اکثر مبانیِ نظریِ پژوهش به شرح زیر آمده است:
- طرح سوال یا پرسش.
- طرح فرضیه یا فرضیه ها.
- بررسیِ و آزمون فرضیه ها.
- نتیجه گیری و تعمیم.
این فرایند که به نوعی به دیویی نیز منسوب است (شریعتمداری، 1384)، در مبانی نظری که در زمینه ی پژوهش مطرح شده است، به صورت های گوناگون نمود پیدا می کند. مثلاً در برخی از دیدگاه ها، بعد از طرحِ فرضیه، مرحله ای تحت عنوانِ مشاهده و جمع آوریِ اطلاعات و داده ها به منظور آزمون فرضیه ضروری می شمارند و در برخی دیدگاه ها این مرحله ذکر نشده است؛ گویا این که این را در بطن خودِ بررسی و آزمون فرضیات نهفته می دانند. مراحلی که در این جا ذکر شده است، تلاش جهت توافق اکثریت دارد و به همین منظور روش علمی را در چهار مرحله مطرح کرده است و مراحل دیگری چون گردآوریِ اطلاعات را در ضمنِ آن ها می پذیرد.
به هر صورت، پرسش هایِ یک پژوهش و فرضیه هایِ برآمده از آن ها نهایتاً امکانِ تبدیل به قانون و اصلِ علمی را دارند. قانون و اصل را نیز می توان نظریاتی دانست که خود را در آزمون هایِ مختلف تایید کرده اند. مطابق با این، «گوپال» نیز فرایند پژوهش علمی را به ترتیب فرضیه، نظریه، قانون و اصل می داند (دلاور، 1382). این فرایند را که می توان فرایند تولید علم نیز نامید در شکل شماره ی 1 نشان داده شده است.
بازاندیشی در پژوهش معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش

شکل شماره ی 1: فرایند تولید علم از طریق پژوهش

پژوهش معلمان:
براساسِ این اصل که پژوهش امکانِ منتهی شدن به تولید علم را دارد، می توان نتیجه گرفت که پژوهش معلمان نیز چنین امکانی را خواهد داشت. اما قبل از هر چیز، پرداختن به ضرورتِ پژوهش معلمان ضرورت دارد. یکی از مهم ترین دلایلی که در این زمینه ذکر می شود، نزدیکیِ معلمان با مسائل و مشکلاتِ آموزشی است (متین، 1382؛ قاسمی پویا، 1383؛ و کانلی ‌و ‌پرتز ، 1981). علاوه براین، تحقیق معلم یا پژوهش در عمل ، فرصت هایی را در اختیار معلمان می گذارد تا دانش و مهارت های حرفه ای خود را توسعه دهند، از طریق افزایش مهارت های حرفه ای معلمان، شان و منزلت آن ها ارتقا می یابد. تحقیق معلم امکان خود ارزیابی را برای معلم فراهم می کند تا بدین وسیله به درک عمیق تر از خود و فرایند تدریس دست یابد و در نهایت موجب ایجاد جو علمی و پژوهشی در میان همکاران و دانش آموزان می شود. با این رویکرد، معلمان می توانند در مقام عنصری سازنده در جهت شناسایی مسایل و حل آن ها در محیط های آموزشی به کار گرفته شوند. در این زمینه پژوهش هایی نیز انجام گرفته است. تحقیقات دیکسی و لالی نشان داده است تحقیق معلمان می تواند تاثیرات مثبتی بر عملکرد آنان داشته باشد. دیکسی (2002) تحقیق معلم را از دیدگاه خود معلمان بررسی می کند. در این پژوهش معلمان معتقد بودند تحقیق به گونه ای معنادار بر تجارب یادگیری آن ها موثر بوده و به آن ها کمک کرده است تا دانش جدیدی درباره ی تحقیق، تعلیم و تربیت، دانش آموزان و خودشان بدست آورند. همچنین لالی (1991) در مورد تاثیر پژوهش های معلم بر عملکرد آن ها می گوید: فعالیت تحقیقی، اعتماد به نفس لازم برای نوآوری در تدریس و همچنین اعتماد به صلاحیت های علمی در گزارش نمودن نتایج تحقیق را به معلمان می دهد. انجام تحقیق توسط معلم، به ایجاد ظرفیت های عقلانی برای ساخت تفاسیر نظری از داده ها می انجامد. این فرایند با نگاه دقیق به روش های تدریس به ایجاد عقاید مشترک و روش های قابل اطمینان منجر می شود. در این زمینه، نتایج پژوهش ریچی (2006) نیز آموزنده است. بر اساس این پژوهش، بیشتر معلمان در ابتدا به تحقیق بر اساس علاقه ی شخصی و یا کار درسی که بر ارتباط بین تدریس و پژوهش معلم تاکید دارد، دست می زنند. برای آغاز و تداوم پژوهش های معلمان استفاده از ملاقات های گروهی مداوم با یک محقق حرفه ای که با ارایه ی مدل ها و راهنمایی، کار را تسهیل می کند بسیار موثر است. استفاده ی مستمر از فرایند تحقیق معلم منجر به توسعه ی توانایی های از قبیل تفکر انتقادی، مساله یابی، کاربست پژوهش سیستماتیک و اشتیاق برای بهبود فرایند تدریس و یادگیری می شود. توسعه ی تجارب حرفه ای و تغییر از طریق فرایند تحقیق، مربیان را برای خلق دانش درباره ی تدریس و یادگیری، همانند استفاده از دانش، نیرومند می کند. جلب و ماندگار کردن معلمان در فرایند تحقیق نیازمند انتقال از فرهنگ معلم غیر فعال به سمت معلم مشغول در کار گروهی است.

استلزامات پژوهش معلمان به منظور منتهی شدن به تولید علمی
به منظور این که پژوهش معلمان در مدرسه و کلاس درس منتهی به یک تولید علمی گردد، می بایست قواعد و استلزاماتی را رعایت کنند. در این مبحث به این استلزامات پرداخته می شود:
الف) داشتن ویژگی هایِ پژوهش علمی. پژوهش علمی دارایِ ویژگی هایی است که عبارتند از: (نادری و سیف نراقی، 1385):
افزایشی بودن . محقق اطلاعات جدید را از منابع دست اول جمع آوری کرده و با ترکیب آن ها دانش نو تولید می کند. سازماندهی مجدد یا بیان صرف آن چه قبلا بیان شده ارزشی در حد یادگیری دارد و دانشی را اضافه نمی کند.
تجربی بودن . از ویژگی های بارز تحقیق علمی امکان آزمایش عملی و عینی فرضیه های مطرح شده در تحقیق است. آن چه در تحقیق علمی قابل قبول است که بتوان به صورت عینی و تجربی مشاهده نمود و صحت آن را بررسی کرد.
نظم داشتن. هرچند گاهی از روش آزمایش و خطا استفاده می شود اما استفاده ی دقیق و منظم است که امکان تجزیه و تحلیل منطقی را فراهم می کند.
تعمیم پذیری . پژوهشگر علاوه بر تلاش در جهت گسترش دانش جدید و دیدن افق های نو – ایجاد و انشای نظریه – برای بررسی تعمیم پذیری نظریه یعنی بررسی صحت و سقم یک نظریه یا بخشی از آن نظریه نیز می کوشد.
تخصص طلبی . برای انجام فعالیت های تحقیق، محقق باید آن چه درباره ی موضوع تحقیق بیان شده را بداند و مطالب وابسته و نزدیک به موضوع تحقیق را مطالعه کند و از روش های تجزیه و تحلیل موضوع تحقیق آگاهی داشته باشد.
دقت و صحت در مشاهده وتوصیف . از ارکان اصلی هر تحقیق که به نتایج تحقیق اعتبار می بخشد، دقت و صحت در مشاهده و توصیف است. راه نیل به این هدف استفاده از روش و ابزار مناسبی است که قدرت و میزان دقت مشاهده و اندازه گیری را افزایش می دهد.
منطقی و عینی بودن . پژوهشگر همواره باید مد نظر داشته باشد که هدفش آزمون و آزمایش فرضیه است نه اثبات آن فرض. برای رسیدن به این مقصود پژوهشگر خود را باید از احساسات و تعصبات دور نگه دارد.
صبر طلبی . پژوهش فرایندی زمان بر است. بنابراین داشتن صبر و شکیبایی برای پژوهشگر بسیار ضروری است.
جرات طلبی . پژوهشگر در بیان نتایج تحقیق ممکن است با نظرات مخالف نیز مواجه شود و مورد قبول همگان واقع نشود. پژوهشگر باید جرات و جسارت مواجهه و برخورد منطقی با نظرات مخالف را داشته باشد.
دقت طلبی در پژوهش . پژوهشگر باید در تمام لحظه های انجام پژوهش دقت فراوان به خرج دهد. پژوهشگر در تعریف واژه ها، تعریف و تشخیص عوامل محدود کننده، شرح و بیان روش های مورد استفاده، ثبت و ضبط حوادث و جزییات و در ارایه ی گزارش پژوهش دقت و وسواس به خرج دهد. حاصل این دقت نظر قابلیت تعمیم و تکرار نتایج پژوهش است. یعنی در شرایط مساوی و معادل با شرایط قبل همین نتایج را بدست می آورد؛ همچنین امکان مقایسه را برای مناطق مختلف جغرافیایی یا در زمان های مختلف فراهم می کند.

ب) مطابقت با روش هایِ پژوهشی مرتبط. هر چند که اکثرِ پژوهش ها از فرایندِ مذکور در موضوع قبل تبعیت می کنند اما هر کدام از آن ها به علت استفاده از ابزار مختلف، شرایط و ویژگی هایِ منحصر به فردی نیز دارند. پژوهش هایِ معلمان نیز بسته به این که به کدام نوع پژوهش وابسته است، باید از همان نوع و روشِ آن تبعیت کند. در جدول شماره ی 1 شاخص های انواعِ پژوهش بر اساسِ اثر کوهن ، منیون ، و موریسون (2000) خلاصه شده است.

ج. پیگیریِ فرضیه ها به منظورِ تبدیل شدن آن ها به نظریه، قانون و اصل. پژوهش معلمان که از فرضیه آغاز می گردد و با تایید مکرر آن تبدیل به نظریه می شود، می تواند به آزمون و آزمایش هایِ مختلف گذاشته شود، نواقصات و معایب آن رفع شود و نهایتاً چنان قوّتی پیدا کند که دیگر هیچ دیدگاه و نظریه ای – حداقل در زمان خود- نتواند آن را رد کند. این فرایند که مستلزم پیگیری و کوششِ مداوم و فراوان است منتهی به قانون و اصل شدنِ نظریاتِ معلمان و در نتیجه تولید علمِ آن هاست.

جدول1؛ شاخص های انواع پژوهش، اقتباس از: کوهن، منیون، و موریسون (2000) صص0 8 - 77
بازاندیشی در پژوهش معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش

نتیجه گیری و بحث
پژوهش حاضر بر آن است که پژوهش معلمان از جهات مختلف مفید و مناسب است. این مهم در صورتی مفید تر و مناسب تر است که در جهت تولید علم باشد. پژوهش معلمان نیازمند تبعیت از استلزاماتی است تا بتواند به تولید علم منتهی شود. این استلزامات در پژوهش حاضر طی عناوینِ داشتن ویژگی هایِ پژوهش علمی، مطابقت با روش هایِ پژوهشی مرتبط، و پیگیریِ فرضیه ها به منظورِ تبدیل شدن آن ها به نظریه، قانون و اصل آمده است.
در این زمینه نکات مهمی قابل بحث و بررسی است. اول این که حرکت به سمت تولید علم، خود نیازمند آموزشِ معلمان است. استلزامات مذکور نیز می توان به معلمان آموزش داد. بنابراین این مهم نیازمند انقلابی پژوهشی در تربیت معلمان است؛ چنان که «کمپ بل» (2004) نیز می گوید: با سخنرانی های بین المللی درباره ی نیاز به بهبود تدریس و آموزش معلمان، صداهای متنوعی از کلاس های درس معلمان، مربیان مراکز تربیت معلم و سازمان های حرفه ای برای اجرای تحقیق معلم به گوش می رسد. تحقیق معلم، تحقیقی سیستماتیک با هدف اصلی کمک معلم محقق برای ادراک تدریس و یادگیری به منظور بهبود فعالیت های کلاس درس است. انتقال از دیدگاه معلم به مثابه ی مصرف کننده ی دانش به سمت معلم به مثابه ی تولید کننده دانش، نیاز به تغییر نگاه در تربیت معلم دارد.
نکته ی دوم مرتبط است با خودِ مفهوم تولید علم. با توجه به این که ملاک هایِ مختلفی برای تولید علم در نظر گرفته می شود، معنا و ماهیتی را که برای آن در نظر می گیرند نیز متفاوت است. در این دیدگاه هایِ مختلف، ملاک ها از یک «اصل» تا یک «مقاله ی علمی» متغیّر است. در مقام نتیجه گیری می توان تولید علم را چون پیوستاری در نظر گرفت که از یک حداقل یعنی مقاله ی علمی – پژوهشی (مقاله ای که فرضیه ای را تایید یا رد می کند و یا حداقل با روشی علمی به پرسشی پاسخ قانع کننده ای می دهد) شروع و به یک حداعلی یعنی یک اصل ختم می شود. براساسِ این معیار، پژوهش معلمان اگر در پیوستار قرار گیرند، مشمول تولید علم خواهند شد؛ چه در معنایِ حداقلی و چه حداکثری.
نکته ی سوم چالشی است که مرتبط با علوم انسانی است. در این زمینه گفته می شود که تبدیل فرضیه ها به نظریه، و نهایتاً قانون و اصل در علوم انسانی امری دشوار است و ما به سختی اصول و قوانین در زمینه ی علوم انسانی پیدا می کنیم (دلاور، 1382). هر چند که این دیدگاه خود با چالش روبه روست، اما به فرضِ صحت این دیدگاه، نکته ی قبل ما را در این زمینه قانع می سازد.
و نهایتاً این که پژوهش معلمان خود عمدتاً پژوهش هایِ آموزشی هستند. تحقیقات آموزشی را می توان در سه سطح دسته بندی کرد؛ سطح یادگیرندگان، سطح معلم و سطح دانشگاهی (مهرمحمدی، 1379):
اولین سطح، »سطح یادگیرندگان» نامگذاری شده است. در سطح یادگیرندگان تلاش در جهت قابلیت شناختی و عاطفی برای مواجهه ی پژوهشگرانه با مسایل کلاس درس و زندگی اجتماعی است. با این نگرش رویکرد سنتی یاددهی– یادگیری در نظام های آموزش و پروش باید جای خود را به روش های اکتشافی بدهد تا توانایی برخورد پژوهشگرانه با مسایل برای دانش آموزان امری درونی شود. دومین سطح، «سطح معلم» نام گرفته است. براساس این نگرش، ماهیت پیچیده ی فرایند یاددهی– یادگیری به گونه ای است که نمی توان انتظار داشت از مجموعه ای از یافته های علمی ناظر بر روابط بین متغیرها به مثابه ی تنها تکیه گاه انحصاری استفاده کرد. در نتیجه معلم برای این که بتواند وظایف حرفه ای خود را به نحو احسن انجام دهد، مکلف است دست به پژوهش زده، در کسب دانش جدید و معتبر حرفه ای نقش داشته باشد. «معلم تنها در صورتی می تواند به نیکویی و شایستگی از عهده ی وظایف خطیر و پیچیده ی تعلیم و تربیت برآید که جرات و جسارت عدول از راهکارهای شناخته شده، و آزمایش کردن راهکارهای نوآورانه برخوردار باشد که در این صورت می توان از او به عنوان معلم پژوهشگر نام برد». سومین سطح تحقیقات آموزشی -که تحقیقات آموزشی را بیشتر با این عنوان می شناسیم- سطح دانشگاهی است. معمولا در قلمروی پژوهش های آموزشی تنها به این سطح اشاره می شود و عبارت است از پژوهش هایی که براساس موازین و اصول علمی توسط پژوهشگر حرفه ای انجام می گیرد.
بازاندیشی در پژوهش معلمان به منظور تولید علم در آموزش و پرورش

پیشنهادهایِ کاربردی
پژوهش حاضر به منظور هدایتِ پژوهش معلمان به سمت تولیدِ علم (چه معنایِ حداقلی و چه حداکثری)، پیشنهادهایِ کاربردی زیر را ارایه می دهد:
- آموزش روش های تحقیق در قالب دوره هایِ آموزش ضمن خدمت.
- برگزاری کارگاه هایِ آموزشی در مدارس در زمینه ی شناخت انواع تحقیق.
- تاکید بر انجام پژوهش با روش علمی در دوره هایِ تربیت معلم و آموزش هایِ ضمن خدمت.
- همکاریِ بیشتر میان اساتید دانشگاه و معلمان پژوهنده.
- آموزشِ چیستیِ و چگونگیِ فرضیه، نظریه، قانون، و اصل به معلمان مخصوصاً معلمان پژوهشگر.
- تعیین ملاک و معیار تولید علم در کشور با توجه به معیارهایِ بین المللی و هدایت پژوهش معلمان به سمت آن معیارها و ملاک ها.
- شناساییِ پژوهش هایِ برتر در آموزش و پرورش از طریق ارزیابیِ علمی این پژوهش ها.
- تشویقِ پژوهشگران برتر در آموزش و پرورش.
- ارتباط مدارس با پایگاه ها و نشریات علمیِ دنیا مخصوصاً از طریق وب.
- ایجاد شبکه ی ملیِ «تولیداتِ علمیِ معلمانِ ایران» و گنجاندن تولیدات علمیِ معلمان در آن.
- برگزاریِ همایش و کنفرانس هایی در زمینه ی چالش ها و فرصت هایِ تولید علم در مدارس و آموزش و پرورش و ارایه ی راهکارهای عملی در این زمینه.
- حمایت مالیِ معلمان پژوهشگر و تولید کننده ی علم.
- راه اندازیِ فصلنامه ی علمی – پژوهشیِ پژوهش معلمان به منظور درجِ پژوهش هایِ معلمان در آن.
- ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی برای معلمان پژوهشگر.
- برگزاریِ همایش سالانه پژوهش معلمان و ارایه ی پژوهش هایِ برتر و تولیدات علمیِ معلمان در این همایش به منظور تقدیر از تلاش آن ها.

تقدیر و تشکر: پژوهش حاضر از حمایت شورایِ پژوهشیِ سازمان آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بهره مند بوده است که از آن سازمان تقدیر و تشکر می شود.

Rethinking in teachers research for production of science in education

Seyedreza Balaghat
Seyed Ahmad Hashemy
Alireza Abbasi

Abstract
This research with the descriptive – analytic method has to rethink about the teachers research for production of science in education. For this and with reference to the theoretical and scientific foundation, this research study the orders and necessities that teachers research with following them can convert into the scientific research and therefore into scientific theory and finally as a science product. On this base we can present the research main question that how we can know the teachers research as the scientific research? Or teachers in their research must follow what orders and necessities to be known as science product. The results show that the teachers researches are useful and appropriate in various aspect, and can be more useful and appropriate if they be in the direction of science product. For this they must follow the orders and necessities. These orders and necessities are scientific research characteristics, accordance with connected research methods, and persist the hypothesis to be theory, rule, and principle. This study then disputes about the subject and results, and finally presents the practical suggestion for leading the teachers research to the science product.
Key concepts: Teachers research, Production of science, Education


اطلاعات
براي ارسال نظر، بايد در سايت عضو شويد.

منوي اصلي

موضوعات

آرشيو

پيوندها

هر گونه کپی برداری از این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.
برای مشاهده بهتر سایت لطفا از مرورگر فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر 8 استفاده نمایید
دانلود نرم افزار فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر 8