Deprecated: mysql_escape_string(): This function is deprecated; use mysql_real_escape_string() instead. in /home3/drhashemi/public_html/engine/classes/mysqli.class.php on line 151  خلاقیت و نوآوری مدیران زمینه توسعه آموزش وپرورش شهرستان لامرد » وب سایت دکتر سید احمد هاشمی در شیوه های نوین آموزش
هدیه معنوی این مجموعه را به روح پاک مادر و پدر بزرگوارم تقدیم می کنم و از همه خوانندگان محترم برای ایشان التماس دعا دارم
موضوع: مقالات كنفرانس هاي داخلي    نويسنده: administrator    تاريخ: 29 دي 1388    بازديدها: 5818
خلاقیت و نوآوری مدیران زمینه توسعه آموزش وپرورش شهرستان لامرد

نویسندگان:

دکتر سید احمد هاشمی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد)
احمد صادقی فرد (کارشناس ارشد مدیریت آموزشی)

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین انواع سبک تفکر و نوآوری مدیران مدارس شهرستان لامرد است.در این پژوهش تعداد 90 مدیر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای شرکت داشتند. ابزار های اندازه گیری این پژوهش شامل پرسشنامه سبک تفکر ( InQ ) و مقیاس نوآوری سازمانی بوده است. برای پایایی این دو ابزار به ترتیب از شیوه بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردید و در تمام موارد کفایت ابزارها محرز گردید. پس از اجرای ابزارها , داده های بدست آمده در محیط SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج حاصل بدین صورت است. 1- بین سبک تفکر و نوآوری سازمانی مدیران رابطه معنی داری وجود دارد. 2-سبک تفکر عملگرایی بیشترین رابطه رابا نوآوری سازمانی دارد. 3- افراد نمونه مورد تحقیق بیشتر سبک های تفکر تحلیل گرایی آرمان گرایی را ترجیح داده و کمتر از سبک های تفکر عمل گرایی و ترکیبی استفاده کردند.4- میزان نوآوری سازمانی مدیران نسبتا بالا بوده و مدیران مرد در مقایسه با مدیران زن به طور معنی داری نوآوری سازمانی بیشتری داشتند.

کلید واژه ها : سبک تفکر ,خلاقیت , نوآوری سازمانی , مدیران،آموزش وپرورش

مقدمه :

یکی از فرایندهای مهمی که زندگی ما را شکل می دهد یادگیری است. رفتار یک فرد به وسیله سبک یادگیری او تغییر می کند. در این فرآیند افراد خودشان را با یک محیط جدید سازگار می کنند. یادگیری می تواند به عنوان تغییرات دائمی در رفتار یک فرد تعریف شود.(مورگان ، 1995، به نقلی از سیرین و گزل ، 2006)
سبک های یادگیری شیوه های متنوعی را در بر می گیرند که یک فرد می تواند از طریق آنها یاد بگیرد. بیشتر مردم بعضی شیوه های خاص تعامل ، دریافت و پردازش محرک ها و اطلاعات را در زمان یادگیری مورد توجه قرار می دهند.(کو فیلد ، موسلی ، هال ،و اکلستون ، 2004)
یکی از مباحثی که همواره در بحث تفکر مطرح می باشد. خلق ایده های نو و به طریقی دیگر اندیشیدن است. خلاقیت به معنای آفریدن و بوجود آوردن چیزی است که نو باشد وبرای جامعه نیز فوایدی در بر داشته باشد. امروزه خلاقیت و نوآوری ، مفاهیم پیچیده و در هم عجین شده اند. روان شناسان به خلاقیت که بیشتر مفهومی فردی است اهمیت می دهند و جامعه شناسان به نوآوری که بیشتر مفهومی گروهی است اهمیت می دهند و خلاقیت را یکی از مراحل آن می دانند.
به علت اهمیت این موضوع، محققان و صاحب نظران، مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه نوآوری داشته اند، و تا کنون سه روکرد اشاره کرده اند:
1)رویکردی که نوآوری را بیشتر، امری روان شناختی و مربوط به استعداد های فردی تلفی نموده است.
2) رویکردی که نوآوری را امری اجتماعی و مربوط به فراهم آمدن محیط و زمینه مناسب در نظر گرفته است.
3) رویکردی که نوآوری را یک امر سازمان داشته و معتقد است که نوآوری مستلزم مهیا شدن عوامل متعددی است. این عوامل را می توان در سه دسته فرهنگی ، ساختاری و منابع انسانی نام برد(اسمی، 1385 ؛ مقیمی، 1383 ؛ زکی، 1380).
تعریف هر یک از ابعاد نوآوری در زیر آمده است:
بعُد فرهنگی نوآوری سازمانی : مجموعه عناصر که بر فرهنگ سازمان اثر می گذارند.
بعُد ساختاری نو آوری سازمانی : مجموعه عناصری که بر ساختار سازمان اثر می گذارند.
بعُد منابع انسانی نوآوری : مجموعه عناصری که بر منابع انسانی سازمان اثر می گذارند.
خلاقیت نیز از جمله عوامل مؤثر بر پیشرفت سازمانی می باشد. خلاقیت یک عملکرد "طبیعی" و "همگانی" نهفته در هر موجود انسانی است. جوهر کلی خلاقیت ، تازگی، آزادی و نوی است.
در پرداختن به مسائل سازمان های آموزش و تلاش برای شناسائی و تقویت عناصر کلیه ی و مؤثر در موفقیت یا شکست این گونه سازمان ها، از وظایف مهم محققان است.
دو مورد از این عوامل مهم و شاید مهم ترین آن ها تفکر و نوآوری مدیران است. اما علی رغم اهمیت این عوامل ، تا کنون تحقیقات زیادی در زمینه آن ها در کشور ما انجام نشده است، در خارج از کشور نیز مطالعاتی انجام شده است، اما در ایران، هنوز پرسش های زیادی در این زمینه بدون جواب مانده اند. پرسش هایی مانند این که در نظام آموزش و پرورش ما مدیران مدارس از نظر تفکر و نوآوری و خلاقیت در چه سطحی هستند، یا اینکه چگونه می توان توانایی های مرتبط با تفکر و نوآوری مدیران را توسعه داد، یا اینکه رابطه سبک تفکر و نوآوری از دیدگاه مدیران مدارس چیست و اینکه مدیران زن و مرد، از دیدگاه این متغیرها، چه تشابهات و تفاوت هایی با هم دارند و این تشابهات و تفاوت ها ، چه تأثیری در کارایی آنها دارد؟ بنابراین کدامیک از سبک های تفکر منجر به خلاقیت و نوآوری بیشتر می شود؟ بنابراین به نظر می رسد که هنوز باید گام های زیادی در این زمینه برداشته شود. یکی از این گام ها بررسی رابطه سبک تفکر و نوآوری و خلاقیت مدیران مدارس است به همین دلیل با توجه و اتکابه یافته ها و نتایج تحقیقات پیشین " بررسی رابطه بین انواع سبک تفکر با نوآوری و خلاقیت مدیران مدارس متوسط شهرستان لامرد" با هدف توصیف و شناخت این دو عامل و کشف یافته های جدیدتر مورد توجه قرار می گیرد.
برای انجام این تحقیق از الگوی سبک های تفکر هریسون و برانسون استفاده شده است، که سبک های تفکر را در 5 بعُد مورد بررسی قرار داده اند. نوآوری و خلاقیت نیز ومطابق با رويکرد سازمانی در سه بعُد فرهنگی، ساختاری و منابع انسانی بررسی و مورد تحقیق قرار خواهند گرفت.
همچنین بررسی یافته ها و نتایج تحقیقات نشان می دهد که تحقیق پیرامون سبک تفکر می تواند فهم و اگاهی را در بین همکاران تسهیل کرده و به بهبود ارتباطات سازمانی کمک نماید ، در نتیجه فرصت هایی برای رشد مشخص سازمانی افراد فراهم می آورد ( هریسون و برامسون ، 2002 ) در ضرورت انجام این تحقیق باید اشاره کرد که اشنایی با سبک تفکر می تواند استراتژیهای خود را در تصمیم گیری و حل مسأله گسترش دهند .
جامعه آماری مدارس شهرستان لامرد می باشد که محقق به دنبال بررسی رابطه بین سبک تفکر با نوآوری و خلاقیت مدیران مدارس بوده که با هدف توصیف و شناخت این دو عامل و کشف یافته های جدیدتر مورد توجه قرار می گیرد.

سئوال های پژوهش
آشنایی با سبک های تفکر و نوآوری و خلاقیت و نوع ارتباط و تاثیر گذاری آنها بر هم می تواند به بهسازي و اعتلای نظام آموزش و پرورش ما منجر شود.در این راستا تحقیق حاضر به دنبال یافتن جواب برای سوالهای زیر است:

1- آیا بین سبک تفکر مدیران مدارس با ابعاد نوآوری رابطه معنی داری وجود دارد؟
2- کدام سبک تفکر ، پیش بینی کننده معنی دار نوآوری است؟
3- کدام سبک تفکر پیش بینی کننده معنی دار بعد فرهنگی نوآوری است؟
4- کدام سبک تفکر پیش بینی کننده معنی دار بعد ساختاری نوآوری است؟
5- کدام سبک تفکر پیش بینی کننده معنی دار بعد انسانی نوآوری است؟
6- یا سبک های تفکر مدیران زن و مرد با هم تفاوت معنی داری دارند؟
7- آیا نوآوری و خلاقیت مدیران زن و مرد با هم تفاوت معنی داری دارند؟

جامعه و روش نمونه گیری
جامعه آماری این 110مدیر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است که این تعداد 90 نفر مدیر مورد بررسی قرار گرفته شده اند که به تفکیک جنسیت از بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه می باشند.
روش جمع آوری اطلاعات
در این تحقیق از دو روش برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است.
1- روش کتابخانه ای برای بررسی تئوری ها نظریه ها تحقیقات و مقالات انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش و همجنین گردآوری اطلاعات از طریق جستجوی رایانه ای
2- روش میدانی از طریق توزیع پرسشنامه در میان نمونه آماری
ابزار گردآوری اطلاعات
پرسشنامه سبک تفکر (InQ) هریسون و برامسون ( 1997)
این پرسشنامه برای شناسایی و تصمیم گیری در مورد سبک تفکر افراد طراحی شده است و مقداری را که هر فرد از یکی از سبک های تفکر استفاده می کند و همچنین بیشترین و کمترین مقدار استفاده از هر سبک را می سنجد. InQ مجموعه ای از 18 سوال به شکل توصیفی 5 گزینه ای است ، پس از هر سوال 5 پاسخ محتمل می آید که هر کدام مربوط به یک سبک تفکر است و فرد بر اساس ترجیحات خود آن ها را از 5 تا 1 رتبه بندی می کند در هر سوال ، پاسخ ها به طور تصادفی پخش شده اند و برای پاسخ دهندگان مشخص نیست که کدام گزینه مربوط به کدام سبک تفکر است نتیجه پرسشنامه 5 نمره است و هر کدام نمره یکی از سبک های تفکر است.نمره هر سبک از جمع نمرات 18 پاسخ مربوط به همان سبک بدست می آید. می تواند از حداقل 18 (1*18) تا حداکثر 90(5*18) باشد. نمره هر فرد در هر سبک نشان می دهد که هر فرد تا چه میزان ترجیحی برای استفاده از آن سبک دارد. این پرسشنامه 5 سبک تفکر ترکیبی ، آرمان گرایی ، عمل گرایی ، تحلیل گرایی و واقع گرایی را نشان می دهد.
وقتی تفاوت نمرات کسب شده یک نفر در دو یا چند سبک کمتر از 4 باشد نشان دهنده این است که آن سبک ها برای وی ترجیح یکسان دارند به عبارتی دیگر دارای سبک دو یا چند بعدی است . نکته مهم مربوط به InQ این است که مجموع امتیازات هر سبک همواره 270 خواهد شد.

روایی وپایایی:
روایی و پایایی این تحقیق با توجه به روش باز آزمایی که انجام شد مورد تایید استاد راهنما و مشاور قرار گرفت که ضرایب همبستگی بین نمرات سبک ترکیبی 65/0 آرمانگرایی 70/0 عملگرایی 60/0 تحلیل گرایی 67/0 واقع گرایی 77/0 بدست آمد که این پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار می باشد.
کین هولز (1999)وهمکاران وگلیان (2000)درگزارش خود بربالابودن روایی و پویایی InQتاکید کرده اند.ریتینگ وشولز (2000)نیز درتحقیق خود روایی InQراتاییدکرده اند.
در پژوهش حاضر نیز برای تعیین پایایی پرسشنامه با استفاده از روش بازآزمایی به فاصله دوهفته مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در جدول 2-3 آمده است.
جدول 2-3-ضرایب همبستگی بین نمرات هریک ازسبکهای تفکر InQباروش بازآزمایی به فاصله 14روز.

بنابراین پرسشنامه فوق ازپایایی خوبی برخوردار می باشد.

مقیاس نوآوری سازمانی زارعی (1385)
این پرسشنامه جهت سنجش نوآوری مدیران در سازمانهای آموزشی توسط زارعی (1385) ساخته شده است که دارای 24 سوال می باشد. این مقیاس در بر دارنده 12 متغیر نوآوری است که در 3 بعد فرهنگی ، ساختاری و منابع انسانی قرار گرفته اند. بعد فرهنگی شامل ( پذیرش ابهام ، تحمل موضوعات غیر عملی ، کنترل های بیرونی کم ، تحمل ریسک ، تحمل تضاد ، تمرکز نتایج ) میباشد. بعد ساختاری شامل ( ساختارهای ارگانیک ، وفور منابع ، ارتباطات زیاد بین واحدها ) است. بعد منابع انسانی شامل ( تعهد بالا به آموزش و توسعه ، امنیت شغلی بالا ، وجود افراد خلاق ) می باشد.
سوالات (1و 3 و 6و7و10و12و13و16و18و20و21و24) بعد فرهنگی ،سوالات (2و5و11و14و17و22) بعد ساختاری،سوالات (4و8و9و15و19و23) بعد منابع انسانی را می سنجند.
در این مقیاس به هر متغیر دو سوال اختصاص یافته است. هر سوال به طریق طیف بندی لیکرت دارای 5 گزینه می باشد. نمره گذاری سوالها گویه های مثبت بدین صورت است: کاملا موافق 5 نمره ، موافق 4 نمره ، بی نظر 3 نمره ، مخالف 2 نمره ، کاملا مخالف 1. برای گویه های منفی شیوه نمره دهی عکس این حالت است در این صورت نمره هر فرد می تواند حداکثر 120 (5×24) و حداقل نیز 24 (1×24) باشد.

روایی و پایایی:
روایی این پرسشنامه توسط استاد راهنما و استادان مشاور سازنده مورد تایید قرار گرفته است.(زارعی ، 1385)
برای پایایی این مقیاس باروش آلفای کرونباخ برای نوآوری سازمانی کل ضریب پایایی 69% بعدفرهنگی62% بعد ساختاری 56% و بعدمنابع انسانی 51%بدست آمده است(همان منبع).
در این پژوهش نیز برای تعیین پایایی این پرسشنامه با استفاده از بازآزمایی به فاصله دو هفته مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در جدول 3-3 آمده است.

باتوجه به جدول فوق پایایی پرسشنامه در سطح مورد قبولی می باشد.

نتایج تحلیلی مربوط به آمار توصیفی
جدول شماره 1 - فراوانی مدیران به تفکیک جنسیت

جدول فوق نشان می دهد که 53% درصد زن و 47% درصد آنها مرد می باشند.
جدول شماره 2 - فراوانی مدیران به تفکیک سطح تحصیلات

% مدیران دارای مدرک کارشناسی و 11% دارای مدرک کارشناسی ارشد می باشند.

نتایج اصلی تحقیق
سئوال اول : ایا بین سبک تفکر و نوآوری سازمانی وابعاد آن درمدارس رابطه معنی داری وجوددارد؟
برای جواب به این سوال از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید
نتایج این بررسی درجداول زیرنشان داده شده است

جدول 1 - ضریب همبستگی هریک ازسبکهای تفکر با نوآوری کل

مشاهده می شود که بین سبک تفکر با میزان نوآوری مدیران در مدارس رابطه معنی داری وجوددارد. بدین صورت که سبک تفکرعمل گرائی بیشترین رابطه مثبت معنی دار (31% ) و سبک تفکر تحلیل گرائی بیشترین رابطه منفی معنی دار (24%-) را با نوآوری سازمانی کل دارند. سبکهای تفکرترکیبی و آرمان گرائی رابطه معنی داری با نوآوری کل ندارند.
جدول 2 ضریب همبستگی هریک ازسبکهای تفکربابعدفرهنگی نوآوری

مشاهده می شودکه بین سبک تفکر با میزان نوآوری مدیران در بعد فرهنگی درمدارس رابطه معنی دار وجود دارد. بدین صورت که سبک تفکرعمل گرائی بیشترین رابطه مثبت معنی دار ( 34% ) و سبک تحلیل گرائی بیشترین رابطه منفی معنی داری ( 26%- ) را با بعد فرهنگی نوآوری سازمانی دارند. سبکهای تفکر ترکیبی ، آرمان گرایی و واقع گرائی رابطه معنی داری با این بعد نشان نداده اند
جدول 3 ضریب همبستگی هریک ازسبکهای تفکربابعدساختاری نوآوری

در جدول 3 مشاهده می شود که بین سبک تفکر با میزان نوآوری مدیران دربعدساختاری نوآوری رابطه معنی داری وجوددارد.بدین صورت که سبک تفکر واقع گرائی بیشترین رابطه مثبت معنی دار (25%) و سبک تفکر ترکیبی بیشترین رابطه منفی معنی دار(27%) را با بعد ساختاری نوآوری دارند. سبکهای آرمان گرائی عمل گرائی وتحلیل گرائی رابطه معنی داری با این بعد نداشته اند.
جدول 4 ضریب همبستگی هریک ازسبکهای تفکربابعدمنابع انسانی نوآوری

دراین جدول مشاهده می شود تنها بین سبک تفکر عمل گرائی با میزان نوآوری مدیران در بعد منابع انسانی نوآوری رابطه معنی داری وجود دارد ( 22% ) .


سوال دوم: کدام سبک تفکر پیش بینی کننده معنی دار برای نوآوری سازمانی است؟
جهت پاسخ از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده می گرددکه نتایج آن درجدول زیر بیان شده است.

جدول 5 تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان، برای پیش بینی نوآوری سازمانی توسط سبکهای تفکر

دراین جدول مشاهده می شود که ضریب همبستگی چندگانه معدل برابر 41/0 می باشد و یا به عبارتی سبکهای تفکر درمجموع 41% با نوآوری سازمانی همبستگی دارند. ضریب تعیین برابر با 17/0 بدست آمده است که نشان دهنده این است که 17درصد از تغییرات نوآوری سازمانی از طریق متغیر پیش بین یعنی انواع سبکهای تفکر قابل توضیح است.
برای تعیین اینکه کدام یک از سبکهای تفکر در تبیین نوآوری سازمانی سهم دارند لازم است به سطح معنی داری و ضریب استاندارد شده رگرسیون (بتا) توجه کرد که با توجه به نتایج به دست آمده نشان می دهد سبک عمل گرائی از قدرت پیش بینی مثبت معنی دار و بالاتری برخوردار می باشد و پس از آن سبک واقع گرائی است قرار دارد.
سوال سوم : کدام سبک تفکر پیش بینی کننده معنی دار بعد فرهنگی نوآوری است؟
جهت پاسخ به سوال از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده گردید. نتایج حاصل از این سوال در جدول زیر آمده است.

جدول 6 رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان برای پیش بینی بعدفرهنگی توسط سبکهای تفکر.

نتایج حاصل ازجدول نشان دهنده این است که ضریب همبستگی چندگانه معادل با 37/0 می باشد یا به عبارتی سبکهای تفکردرمجموع 37 درصد با بعد فرهنگی نوآوری همبستگی دارند. ضریب تعیین برابر با 14/0 بدست آمدکه بیانگر این است که 14 درصد از واریانس بعد فرهنگی نوآوری از طریق متغیر پیش بین (انواع سبکهای) قابل توضیح می باشد.
جهت تشخیص اینکه کدام یک ازانواع سبک تفکر سهم بیشتری در تبیین بعدفرهنگی نوآوری دارند لازم است به سطح معنی داری وضریب استانداردشده رگرسیون (بتا) توجه گردد نتیجه حاصل ازاین مقایسه نشان دهنده این است که سبک ترکیبی و واقع گرائی از قدرت پیش بینی مثبت معنی دار و بالاتری برخوردار هستند.
سوال چهارم : کدام سبک تفکر پیش بینی کننده معنی دار بعد ساختاری نوآوری سازمانی است؟
جهت پاسخگوئی به این پرسش از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده گردید. نتایج این تحلیل در جدول زیر آمده است.
جدول 7 رگرسیون چند گانه به شیوه همزمان برای پیش بینی بعد ساختاری توسط سبکهای تفکر

نتایجی که دراین جدول مشاهده می شود نشان می دهدکه ضریب همبستگی چند گانه معادل با 36/0 می باشد به عبارت دیگر سبکهای تفکر در مجموع 36% با بعد ساختاری نوآوری همبستگی دارند. ضریب تعیین برابر با 12/0 بدست آمدکه بیانگر این است که 12 درصد از واریانس بعد ساختاری نوآوری از طریق متغیر پیش بین ( انواع سبکهای تفکر) قابل توضیح است.
جهت تشخیص اینکه کدام یک از انواع سبک تفکر سهم بیشتری درتبیین بعد ساختاری نوآوری دارند لازم است به سطح معنی داری و ضریب استاندارد شده رگرسیون (بتا) توجه گردد. نتیجه حاصل از این مقایسه نشان دهنده این است که سبک تفکر واقع گرائی از قدرت پیش بینی مثبت معنی دار و بالاتری برخورداراست.

سوال پنجم:کدام سبک تفکرپیش بینی کننده معنی داربعدمنابع انسانی نوآوری سازمانی است؟
برای پاسخگوئی به این سوال ازروش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده گردید.نتایج حاصل ازاین پرسش درجدول زیر آمده است.
جدول 8 رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان برای پیش بینی بعدمنابع انسانی توسط سبکهای تفکر

نتایج حاصل از این پرسش در جدول نشان می دهد که ضریب همبستگی چندگانه معادل با 28/0 می باشد به عبارت دیگر سبکهای تفکر در مجموع با بعد منابع انسانی نوآوری همبستگی دارند. ضریب تعیین برابر 08/0 بدست آمد که بیانگراین است که 8 درصد از واریانس بعد منابع انسانی نوآوری از طریق متغیر پیش بین ( انواع سبکهای تفکر) قابل توضیح است.
جهت تشخیص اینکه کدام یک ازانواع سبک تفکرسهم بیشتری درتبیین بعدمنابع انسانی نوآوری دارندلازم است به سطح معنی داری وضریب استاندارد شده رگرسیون (بتا)توجه گردد.نتیجه حاصل ازاین مقایسه نشان دهنده این است که سبک تفکرعمل گرائی ازقدرت پیش بینی مثبت معنی داروبالاتری برخورداراست.
سوال هفتم :آیاسبکهای تفکرمدیران زن ومردباهم تفاوت معنی داری دارند؟
جهت پاسخ به این سوال ازروش آماری آزمون تی گروههای مستقل استفاده گردید.نتایج حاصل ازاین آزمون درجدول زیر مشاهده می گردد.

جدول 9 آزمونT گروههای مستقل برای مقایسه سبکهای تفکرمدیران زن و مرد

نتایج بدست آمده از این پرسش نشان می دهد که تفاوت معنی داری بین مدیران زن و مرد در برخی از سبکهای تفکر دیده می شود . بدین صورت که میانگین نمرات سبک تفکر ترکیبی مردان بیشتر از زنان می باشد و میانگین نمرات سبک تفکر آرمان گرائی تحلیل گرائی و واقع گرائی زنان بیشتر از مردان می باشد. درسبکهای تفکر عمل گرائی تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات مدیران زن و مرد مشاهده نمی شود.
سوال هفتم :آیا میزان نوآوری سازمانی مدیران زن ومردباهم تفاوت معنی داری دارند؟
جهت پاسخ به این سوال ازروش آماری آزمون تی مستقل استفاده می شود که نتایج آن درجدول زیر آمده است.
جدول 10 آزمون تی گروههای مستقل برای مقایسه نوآوری سازمانی مدیران زن ومرد.

نتایج حاصل از این آزمون نشان می دهدکه تفاوت معنی داری بین مدیران زن و مرد در دو بعد از ابعاد نوآوری سازمانی وجود دارد بدین صورت که میانگین نمرات بعد فرهنگی مردان بیشتر از زنان می باشد. و در بعد ساختاری میانگین زنان بیشتر از مردان است.

دریافت جداول ، نتیجه گیری : دریافت


اطلاعات
براي ارسال نظر، بايد در سايت عضو شويد.

منوي اصلي

موضوعات

آرشيو

پيوندها

هر گونه کپی برداری از این سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.
برای مشاهده بهتر سایت لطفا از مرورگر فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر 8 استفاده نمایید
دانلود نرم افزار فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر 8